۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۱۵

مدیران برای پیشانی تئاتر انقلاب سنگ تمام نگذاشتند/ جای خالی تبلیغات محیطی در تئاترشهر

مدیران برای پیشانی تئاتر انقلاب سنگ تمام نگذاشتند/ جای خالی تبلیغات محیطی در تئاترشهر

سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله از اواخر دی و دهه اول بهمن‌ماه برگزار می‌شود، سال جاری در کمترین فضای تبلیغات محیطی و شهری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی صحبت از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی فجر می‌شود ذهن تمام علاقه‌مندان به هنر و جامعه هنری به بهمن‌ماه و ماه پیروزی انقلاب اسلامی ایران معطوف می‌شود. جامعه هنری و مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری کشور بیش از دو دهه است که به مناسبت دهه فجر و پیروزی انقلاب اقدام به برگزاری بزرگترین رویدادهای هنری کشور کرده‌اند. این رویدادها به سرعت به عنوان مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور در سطح بین‌المللی نیز مطرح شدند.

یکی از این رویدادهای بزرگ هنری، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این جشنواره طی بیش از دو دهه فعالیت خود توانسته به عنوان رویدادی تأثیرگذار مورد توجه هنرمندان و همچنین مخاطبان تئاتری قرار گیرد. اما نکته قابل تأمل درباره پیشانی تئاتر انقلاب و مهم‌ترین رویداد تئاتری ایران، روند نزولی توجه و ارائه امکانات از سوی مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران به این رویداد بین‌المللی است.

سال‌های سال است که شعار بردن تئاتر به میان اقشار مختلف جامعه و قراردادن تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها بحث داغ مدیران و مسئولان است اما تجلی این شعار بخصوص در سال‌های اخیر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیده نمی‌شود.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر علاوه بر اینکه در سال‌ها و دوره‌های اخیر با مشکلات متعدد برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه مناسب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه بوده است از سوی شهرداری تهران نیز به عنوان نهادی توانمند و تأثیرگذار هم مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

تمام فضای تبلیغات شهری و محیطی در اختیار شهرداری تهران است و شهرداری تهران در کنار ساخت و ساز بناهای فرهنگی و هنری می‌تواند با اختصاص زمینه و امکانات مناسب تبلیغات به رویدادهای مهم فرهنگی و هنری در هر چه بیشتر معرفی شدن این رویدادها به اقشار مختلف جامعه، مؤثر باشد. بخصوص که این رویدادهای فرهنگی و هنری مزین به نام فجر و پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

متأسفانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همواره و به ویژه در سال‌های اخیر گرفتار بی‌مهری مدیران و مسئولان قرار گرفته است. یکی از بارزترین نکاتی که نشان از این بی‌مهری و بی‌توجهی به جشنواره دارد، نبود تبلیغات و فضاسازی مناسب برای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سی و دومین دوره برگزاری آن است.

این روزها سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال برگزاری است اما وقتی به تقاطع خیابان ولی‌عصر و انقلاب اسلامی وارد می‌شوید گویی تئاتر شهر و محیط پیرامون آن روزهای خاصی را سپری نمی‌کند و در قلب تپنده تئاتر ایران هیچ رویداد مهمی در حال رخ دادن، نیست. بیشتر از اینکه فضاسازی و تبلیغات محیطی مناسب و نورپردازی خیره‌کننده‌ای نظر رهگذران را به خود جلب کند، ورودی‌های زیرگذر تازه احداث شده توسط شهرداری تهران است که جلب نظر می‌کند.

فضایی که زمانی چتر جشنواره تئاتر فجر نصب می‌شد و نورپردازی و تابلوهای تبلیغاتی داشت

پیرامون تئاتر شهر حتی از روزهای عادی دیگر نیز خلوت‌تر و بی‌نورتر است و سرمای سرد روزهای پایانی دی‌ماه را گرمی فضا و تبلیغات بزرگترین رویداد تئاتری ایران و پشانی تئاتر انقلاب گرم نکرده است. تنها چندین مکعب در فضای سرد و وسیع ضلع شمالی مجموعه تئاتر شهر به چشم می‌خورد که نور سرد و کمی که از این مکعب‌ها ساطع می‌شود در ذهن مخاطب این تصویر را متبادر نمی‌کند که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال برگزاری است.

فضای مقابل در ورودی تئاتر شهر که تنها چیزی که تداعی نمی‌کند میزبانی جشنواره تئاتر فجر است

پیش از این بارها و بارها رسانه‌های مختلف در گفتگو با مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شهرداری تهران خواستار توجه به مجموعه تئاتر شهر و فضای پیرامون آن برای هر چه بهتر برگزار شدن سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شدند زیرا این جشنواره به عنوان ویترین تئاتر ایران و به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی میزبان گروه‌ها و هنرمندان بین‌المللی است.

بسیاری از فعالان عرصه هنر نمایش در جهان هم ایران را با جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شناسند؛ رویدادی که در داخل کشور می تواند جدی تر گرفته شود.



بیشتر فضای پیرامون تئاتر شهر در تاریکی است و خبری از نورپردازی و تبلیغات برای جشنواره نیست

اما هیچکدام از وعده‌های مدیران ارشاد و شهرداری تا برگزاری این جشنواره در مجموعه تئاتر شهر و فضای پیرامون آن عملی نشده است. گویی مدیران و مسئولان نهادهای مربوطه دیگر اعتقادی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ندارند و از این رو به بهانه مختلف از توجه ویژه به این رویداد شانه خالی می‌کنند.



بخش محدودی از فضای شمالی تئاتر شهر دارای تبلیغات جشنواره است آن هم نه در شأن رویدادی بین‌المللی

وزارت ارشاد به عنوان متولی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر اختصاص بودجه‌ای دو میلیارد و 400 میلیون تومانی، را بیشترین توجه می‌داند و به این موضوع بسنده می‌کند.

از سوی دیگر شهرداری تهران نیز که دستی در احداث و راه‌اندازی پروژه‌های عظیم شهری برای رفاه شهروندان تهران دارد، قادر به فضاسازی و ایجاد تبلیغات محیطی و شهری مناسب برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیست و نصب چندین تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر تهران باید از ده‌ها راهروی موجود در بروکراسی اداری عبور کند. البته نبود هماهنگی کافی و به موقع بین ارشاد و شهرداری نیز می تواند دلیلی برای این اتفاق باشد.



هواکشی که قرار بود شهرداری روی آن تلویزیون تبلیغ نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر را نصب کند

نکته دیگر این است که حتی از میدان انقلاب اسلامی وقتی به سوی تئاتر شهر حرکت کنیم با هیچ تبلیغ یا فضاسازی مناسبی که برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را یادآوری کند، مواجه نمی‌شویم و این امر در مناطق دیگر پیرامون تقاطع خیابان ولی‌عصر و خیابان انقلاب اسلامی نیز صادق است.

خیابان‌ها و بزرگراهای شهر تهران هم با توجه به وسعت شهری و مناطق مختلف پایتخت، تبلیغ و فضایی در شأن پیشانی تئاتر انقلاب در خود نمی‌بینند و شاید شهروندان بسیاری باشند که از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بی‌خبرند.

چندی پیش بازدیدی مشترک از تئاتر شهر با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و مسئولان شهرداری تهران انجام شد. در آن بازدید مقرر شد تا تلویزیونی تبلیغاتی برای تئاتر شهر بر هواکش احداث شده مترو و زیرگذر نصب شود که این امر هنوز رخ نداده است. همچنین قرار بود فضای داخلی مجموعه تئاتر شهر نیز با تغییرات مناسبی در شأن مجموعه همراه باشد که مشخص نیست این تغییرات کی و چگونه انجام می‌شوند.

این روزها تنها دالانی در زیرگذر تازه احداث شده تقاطع خیابان‌های ولی‌عصر و انقلاب اسلامی به نصب پوستر و عکس‌های تئاتر اختصاص پیدا کرده است که چشم‌های مشتاق و کنجکاو عابران و مسافران متروی شهری گویای این مهم است که شهروندان تهران تشنه تبلیغات و فضاسازی مناسب برای تئاتر و هنر هستند اما نهادهای فرهنگی و شهری با نادیده گرفتن این میزان شوق و علاقه، در سنگ‌تمام گذاشتن برای بزرگترین رویداد بین‌المللی تئاتر ایران با نام جشنواره تئاتر فجر کوتاهی می‌کنند.

کد خبر 2217143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha